Frýba Jiří
Tatra 813
Jediná ucelená publikace o vývoji, výrobě a jednotlivých verzích vozidla Tatra 813 je zpracována především z archivních dokumentů Vojenského ústředního archivu/Vojenského historického archivu Praha. V úvodu seznámí čtenáře s prostředky využívanými pro tah dělostřelectva a velmi těžkých nákladů po 2. světové válce.
V hlavní části knihy jsou informace o vývoji tahače Tatra 813, o výrobě prototypů a jejich zkouškách, a také o konstrukci návěsných zařízení požadovaných složkami armády. V nejobsáhlejší kapitole rozdělené do několika částí najdete takticko-technická data jednotlivých aplikací vozidla, která jsou doplněna nákresy a fotografiemi různých částí vozu.
Nejpodrobněji je popsán základní typ tahače Tatra 813 8 × 8 (Kolos), ze kterého celá unifikovaná řada vychází. U ostatních provedení včetně civilních jsou uváděny především konstrukční změny. Přílohy obsahují nejen popisy návěsných zařízení tahače a použití motorů řady T 930 v jednotlivých dopravních prostředcích, ale také barevné fotografie vozidel T 813 a jejich nástupce T 815.
Číst více
V hlavní části knihy jsou informace o vývoji tahače Tatra 813, o výrobě prototypů a jejich zkouškách, a také o konstrukci návěsných zařízení požadovaných složkami armády. V nejobsáhlejší kapitole rozdělené do několika částí najdete takticko-technická data jednotlivých aplikací vozidla, která jsou doplněna nákresy a fotografiemi různých částí vozu.
Nejpodrobněji je popsán základní typ tahače Tatra 813 8 × 8 (Kolos), ze kterého celá unifikovaná řada vychází. U ostatních provedení včetně civilních jsou uváděny především konstrukční změny. Přílohy obsahují nejen popisy návěsných zařízení tahače a použití motorů řady T 930 v jednotlivých dopravních prostředcích, ale také barevné fotografie vozidel T 813 a jejich nástupce T 815.
Obrněný transportér OT - 810
Po druhé světové válce musela obnovená armáda Československé republiky rychle vyřešit problém s nedostatkem bojové techniky, která by zajistila vyšší pohyblivost a ochranu pěších jednotek. K dispozici měla pestrou směs obrněných transportérů, pocházejících ze zahraničních jednotek nebo z válečné kořisti. Nejvíce jich bylo německé provenience – a právě německé polopásové transportéry HkL 6P (známé také jako „Hakl“) posloužily jako inspirace pro první poválečný obrněný polopásový transportér československé provenience, OT-810. Jedná se o pozoruhodný a v mnoha ohledech unikátní stroj, který měl původně být vlastně jen vylepšenou kopií německého originálu, ale postupnými úpravami se vyvinul v úplně nové vozidlo, které sice zachovávalo původní koncepci ze čtyřicátých let, ale současně přineslo mnoho nových prvků.
Zkušený autor zpracoval pro obrazově i faktograficky originální knihu dosud nepublikované materiály z vojenských archivů.
Číst více
Zkušený autor zpracoval pro obrazově i faktograficky originální knihu dosud nepublikované materiály z vojenských archivů.
Legendární Praga V3S
V knize najdete podrobný popis stavu motorizace v Československu po druhé světové válce, historii vývoje Pragy V3S, kompletní přehled takticko-technických dat vozu. Jádrem knihy je však unikátní a v tomto rozsahu dosud nepublikovaný katalog jednotlivých vojenských aplikací tohoto vozidla. Praga V3S sloužila ve všech součástech československé armády a počet aplikací pro jednotlivé druhy vojsk je skutečně vysoký, stejně jako jejich variabilita: najdeme zde pojízdné dílny, vyprošťovací vozidla, protiletadlový dvojkanón, raketomet, odmrazovací agregát pro letištní plochy, úpravnu vody, odmořovací automobil, pojízdný vojenský klub, polní kuchyni nebo mobilní zubní ordinaci. Aplikace jsou přehledně roztříděny do dvanácti kapitol, u každé je pak stručně uveden její vývoj, určení, zařazení, přehled jednotlivých součástí soupravy a její osádky. Vše je doplněno množstvím fotografií a technických výkresů, které jsou ve většině případů publikovány vůbec poprvé. V přílohách pak
najdete další technická data, přehled systému vojenského značení vozidel, krátké pojednání o modifikované verzi S5T pro provoz na silnici, o uvažovaných nástupcích Pragy V3S a barevné fotografie dochovaných vozidel.
Díky dlouholeté a soustavné práci autora ve vojenských archivech tak dostávají všichni milovníci historických vozidel a vojenské techniky do ruky publikaci, která si sice neklade nároky na vyčerpávající zpracování tématu, ale svým záběrem a rozsahem (více než 152 popsaných aplikací) nemá v české motoristické literatuře obdoby.
Číst více
najdete další technická data, přehled systému vojenského značení vozidel, krátké pojednání o modifikované verzi S5T pro provoz na silnici, o uvažovaných nástupcích Pragy V3S a barevné fotografie dochovaných vozidel.
Díky dlouholeté a soustavné práci autora ve vojenských archivech tak dostávají všichni milovníci historických vozidel a vojenské techniky do ruky publikaci, která si sice neklade nároky na vyčerpávající zpracování tématu, ale svým záběrem a rozsahem (více než 152 popsaných aplikací) nemá v české motoristické literatuře obdoby.
Tatra 805
Nákladní automobil Tatra 805 vznikl na počátku 50. let 20. století, v době, kdy
se celá Evropa stále ještě vzpamatovávala z následků druhé světové války. Tento
terénní vůz byl vyvinut na objednávku armády, kde byl využíván v mnoha pro-
vedeních, ovšem našel své uplatnění i v civilním sektoru. Sloužil především jako základ pro různé vojenské aplikace, jejichž šíře a variabilita jistě každého překvapí. Publikace nabízí velmi zajímavý přehled verzí známých typů vozu, ale i vozidla prototypová a projektovaná. Výklad doplňuje množství dosud nikde nepublikovaných fotografií, unikátních technických údajů a výkresů.
Číst více
se celá Evropa stále ještě vzpamatovávala z následků druhé světové války. Tento
terénní vůz byl vyvinut na objednávku armády, kde byl využíván v mnoha pro-
vedeních, ovšem našel své uplatnění i v civilním sektoru. Sloužil především jako základ pro různé vojenské aplikace, jejichž šíře a variabilita jistě každého překvapí. Publikace nabízí velmi zajímavý přehled verzí známých typů vozu, ale i vozidla prototypová a projektovaná. Výklad doplňuje množství dosud nikde nepublikovaných fotografií, unikátních technických údajů a výkresů.