Wohlmuth Jiří
Jawa 50 Pionýr
Vyhledávaný titul Jawa 50 Pionýr je určen všem pamětníkům, fanouškům i sběratelům nebo prostě těm, kdo na nejmenším motocyklu značky JAWA 50 dodnes jezdí. Druhé vydání volně navazuje na původní text. Čtenář se seznámí s vývojem nejoblíbenějšího typu 550, přezdívaným "pařez", s jeho konstrukčním řešením, které daleko předběhlo ve své kategorii konkurenci, s celkovou historií, která je velmi bohatá – od roku 1954 se prodalo přibližně 100 000 ks. Toto vydání zahrnuje i prodeje dalších typů, které byly postaveny na základech Jawy 50 typ 550 – typ 555, 05, 20, 21 a 23 Mustang, jehož výroby byla ukončena v roce 1982.
V nové kapitole se představí novinka zprovozněná v letošním roce – Pionýr s dvouválcovým motorem. V kapitole o sportovním využití padesátek je připomenuta historie těch vůbec nejnovějších strojů v mistrovství světa a doplněny jsou údaje o současných aktivitách na závodním poli. Je rozšířena kapitola o cestách Pionýra o zajímavost z cesty přes Moldávii, Ukrajinu a Gruzii až k břehům Aralského jezera. Není zapomenuto ani na letošní prázdninovou cestu dvou Čechů z Českého Těšína přes Polsko, Německo, země Beneluxu, Alpy a Rakousko zpět. Rozšířeny jsou informace o elektrických schématech motocyklů a další technické informace.
Číst více
V nové kapitole se představí novinka zprovozněná v letošním roce – Pionýr s dvouválcovým motorem. V kapitole o sportovním využití padesátek je připomenuta historie těch vůbec nejnovějších strojů v mistrovství světa a doplněny jsou údaje o současných aktivitách na závodním poli. Je rozšířena kapitola o cestách Pionýra o zajímavost z cesty přes Moldávii, Ukrajinu a Gruzii až k břehům Aralského jezera. Není zapomenuto ani na letošní prázdninovou cestu dvou Čechů z Českého Těšína přes Polsko, Německo, země Beneluxu, Alpy a Rakousko zpět. Rozšířeny jsou informace o elektrických schématech motocyklů a další technické informace.
Jawa kývačka
V době, kdy česká motocyklová továrna Jawa, prožívala svůj vrchol produkční, ekonomický i exportní, vyráběla motocyklové typové řady, jenž dostaly zlidovělého označení Jawa kývačka. Do universálního podvozku, který charakterizovala právě montáž zadní kyvné vidlice, byly montovány dvoudobé vzduchem chlazené motory čtyř, resp. pěti objemových tříd. Tyto motocykly vyráběné od roku 1954 dosáhly svým moderním pojetím vyznačujícím se příjemným ovládáním i oceňovaným komfortem jízdy, mimořádné obliby a staly se ve své době nejrozšířenějším vozidlem na tehdejších československých silnicích.
Kniha Jawa kývačka tak přináší souhrnnou chronologii tohoto motocyklu, od mezitypů národní typové řady přes národní typovou řadu a další typy 559, až po typ 361, který byl posledním před modernizovanou řadou typu Jawa Californian. Jawa kývačka porážela rekordy v produkci: překonala hranici milion vyrobených motocyklů a 10 000 kusů bylo exportováno do více než 120 zemí světa. Její výroba trvala bezmála dvě desetiletí a v letošním roce si připomeneme právě šedesát let od jejího zahájení.
Číst více
Kniha Jawa kývačka tak přináší souhrnnou chronologii tohoto motocyklu, od mezitypů národní typové řady přes národní typovou řadu a další typy 559, až po typ 361, který byl posledním před modernizovanou řadou typu Jawa Californian. Jawa kývačka porážela rekordy v produkci: překonala hranici milion vyrobených motocyklů a 10 000 kusů bylo exportováno do více než 120 zemí světa. Její výroba trvala bezmála dvě desetiletí a v letošním roce si připomeneme právě šedesát let od jejího zahájení.